130 - 133ste Dag Napier - Gisborne - Te Araroa - W - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu 130 - 133ste Dag Napier - Gisborne - Te Araroa - W - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu

130 - 133ste Dag Napier - Gisborne - Te Araroa - W

Door: Harrie

Blijf op de hoogte en volg Harrie

18 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Dag 130 - zaterdag 14 januari 2012 - Napier

De wind was afgelopen nacht rustig.Wel was er rond 11 uur nog een tijdje veel wind, maar vannacht niets gemerkt. Er gaan heel wat mensen weg vanmorgen. Wij nog niet, eerst rustig wakker worden, douchen, ontbijten, krant/boek lezen. Rond het middaguur wandelen we naar de binnenstad van Napier. Een half uur zei men bij de receptie en dat klopt. Groots is het niet, maar het is in ieder geval meer dan we gewend waren. Er zijn heel wat winkels, een park, zelfs een straat met terrasjes en aan zee een open gebouw met pilaren en een soort open lucht ruimte voor optredens. Ook hier weer geen mooi zandstrand, maar alleen kiezels en je ziet er geen mens. Alle gebouwen zijn prima onderhouden en de huizen in de winkelstraat zijn allemaal in mooie pasteltinten geschilderd. De art deco stijl dus. Helaas is er altijd een overkapping aan de voorgevel waaraan dan weer reclameborden hangen. Het gedeelte van de gebouwen boven de overkapping is vaak heel mooi. Frisse kleuren en soms eigenaardige bouwstijlen. Het geheel doet toch we gezellig aan, met als opmerking dat er wel auto's door de straat slalommen. Vreemd dat dat toch iedere keer weer moet hier. Zit je lekker op een terrasje met koffie rijdt er op 20cm een auto langs je.
Het is druk en we zien veel mensen. Gelukkig zijn alle winkels nog open maar dat zal niet lang meer duren. Zo rond 2 uur gaan de eersten dicht en rond 4 uur is bijna alles gesloten.
We lopen weer terug naar de camping en zien onderweg nog een paar gebouwen in art deco stijl. Opvallend dat zo'n stad echt wereldberoemd is door deze bouwstijl.
Op de camping wassen we wat en zien veel nieuwe mensen binnenkomen. Heel veel tenten en mensen met kinderen. Het lijkt wel of men een lang weekend houdt en wil genieten van het mooie weer of dat men het slechte weer van de afgelopen weken wil vergeten door nog even te genieten.
Genieten was het wel vandaag, zon, wolken, 26 gr (daarmee de warmste plek van NZ) en soms flink wat wind. De voorspellingen zijn dat het zo blijft tot donderdag. Mooi ...

Dag 131 - zondag 15 januari - Napier naar Gisborne

Na een stille nacht, geen wind en geen lawaai van camping-gasten, is het rond 7.30 al een drukte van belang. Men gaat kennelijk vroeg naar bed en vroeg weer op. Wij rijden vandaag over de SH 2 naar Gisborne. Een weg met mooie uitzichten door een bosrijk gebied. Gisborne ligt in het oosten van het noordereiland. Een groot dorp van weinig betekenis, hoewel James Cook, de ontdekker van NZ, hier wel geprobeerd heeft aan wal te komen. Maori's wilden dat voorkomen en er viel een dode. Cook vond het maar een armoedige toestand hier en noemde de baai, Poverty Bay.
Veel later bleek dat het niet zo armoedig was hier want er groeien hier heel veel fruitbomen. Een van de vruchten zijn druiven en ook hier weet men er een heerlijke wijn van te maken. Proeven dus .. Er wonen hier veel oorspronkelijke bewoners, de Maori's. Veel namen van straten, wijken en dorpen zijn van Maori oorsprong. In Gisborne zijn wijken Tehapara, Awapuni, Whataupoko, Kaiti en Riverdale. Dorpen in de buurt heten bv Waimui, Makorori en Tatapouri.
We staan op een camping aan zee en er zijn hier nog redelijk veel mensen. De camping staat nog lang niet vol, maar toch wel aardig wat plekken zijn bezet.
Morgen gaan we verder omhoog , het Eastland rond. Dit is de uiterste oostkant van NZ en het is dunbevolkt en er komen maar weinig mensen. Mooi is het er wel volgens de folders en boeken, maar dat willen we zelf zien.
Dinsdagmorgen willen we in de buurt van Te Araroa zijn. Op een heuvel in de buurt kun je als een van de eerste aardbewoners de nieuwe dag zien beginnen. Te Araroa ligt bijna op de datumgrens en op de heuvel zie je de zon opkomen. Het is dan 17 januari en dan is Annette jarig. Het leek ons een mooi begin van deze gedenkwaardige dag. Het belooft mooi weer te zijn op dinsdag.
Vandaag een tegenvallende grijze dag. De weermensen hadden volop zon voorspeld maar dat viel tegen. Pas laat vanmiddag kwam de zon. Wel warm, 25 graden en een stevige wind.

Dag 132 - maandag 16 januari 2011 - Gisborne naar Te Araroa

Na een bezoek aan Countdown (boodschappen) en Kaiti Hill alwaar een heel mooi uitzicht over de stad Gisborne en de baai (foto) en waar tevens een standbeeld ter ere van Captain Cook staat rijden we noord-oostwaarts het Eastland in. We stoppen nog even bij een Maori- school en Annette (nostalgie ??) wil een foto maken van de entree. Deze is heel mooi met een boog van houtsnijwerk. De school is leeg want het is vakantie.
Het is heel mooi reisweer met zon en wolken en ruim 20 graden.
Voor het eerst zien we een meer 'natuurlijk' NZ met heuvels met bomen (duidelijk niet aangelegd) en struiken en daar tussen rivieren. Er staan wel overal hekken en er loopt vee, maar het komt goed over. De weg naar Te Araroa is ruim 180km en het is een heel mooie weg. Soms rijden we dicht langs de oceaan en dan weer door heuvels en dalen. Druk is het alleen in het begin en spoedig rijden we bijna alleen. Ergens worden (nog) bomen gekapt want we komen vaak vrachtwagens vol gekapt hout tegen.
Dit is Maori land en zoals gisteren al opgemerkt zie je dat aan de namen. Plaatsen onderweg heten Tologa Bay en Waima, Te Pui, Ruatoria en Tikitiki. In de laatste staat een Maori kerk met een heel mooie welkomsboog. Ook deze is van heel mooi houtsnijwerk.
In Waima drinken we koffie en we arriveren rond 3 uur bij een camping. Heel relax met veel ruimte en de receptie zegt 'zoek maar een plaats' . De camping ligt redelijk dicht aan zee dus daar gaan we even kijken. We lopen door een weiland en langs een moeras en komen dan bij het strand. Het strand is lang niet zo mooi als onderweg, die bestonden vaak uit zand, en dit keer zijn het stenen. Ook ligt er veel aangespoeld hout., maar dat is normaal hier. Opgeruimd wordt het niet want waarom zou je, er is toch bijna niemand op het strand.
We genieten nog wat van de zon en de rust .. fijn.
Een mooie dag, veel zon en een paar wolken, ruim 20 graden en een windje.

Dag 133 - dinsdag 17 januari 2012 - Te Araroa

Met een liedje ' er is er een jarig, hoera, hoera ...' beginnen we de dag. Annette is jarig. Omdat we dicht bij de datumgrens zitten hier in het uiterste oosten van NZ, is Annette als een van de eersten op de wereld jarig. Een gek, maar wel leuk idee. Als we opstaan rond 8 uur is er zon en is de laaghangende bewolking van gisterenavond weg.
Opstaan, douchen en eten is ook vandaag aan de orde. Net even voor 10 uur rijden we weg en gaan eerst nog 6 km terug naar Te Araroa voor een foto van de oudste en grootste puhutukawa boom. (foto). Een grote boom die rond Kerst in bloei staat en dan helemaal rood is. Het wordt wel de NZ'se Kerstster genoemd. Wij zijn dus net te laat voor de bloei.
De weg rond het Eastland is heel mooi, eigenlijk nog mooier dan gisteren. We rijden eerst nog door een erg heuvelachtig gebied, maar bij Waihau Bay ligt de weg vlak aan zee. Links de heuvels en rechts de zee en daarboven heel veel strak blauwe lucht. Een plaatje en we genieten ervan. Bij Whangaparaoa zijn we op het noordelijkste puntje van het Eastland en in Raukokore zien we een mooi wit kerkje staan op een heel goed gekozen punt. Nu met het mooie weer is het een perfect plaatje, het witte kerkje met groene bomen omzoomd tegen het blauwe water van de oceaan met daarboven de staal blauwe lucht. Mooi ..
De weg gaat verder langs de kust en er zijn regelmatig kleine nederzettingen van Maori's. Bijna overal is een school met een welkomsboog en er staan veel kerken. Ook veel kerkhoven die altijd versierd zijn met bloemen.
Na 170km komen we in Opotiki aan. We hebben de weg langs de kust van het Eastland voltooid en sinds Gisborne 334km afgelegd. Een echt mooi stuk NZ.
We rijden door naar Whakatane en op de camping dichtbij krijgen we een plaats op 'n hoek. Het is nog steeds druk op de camping hoewel de echte piek eraf is. Om ons heen een aantal lege plekken en we horen bij de receptie dat morgen de prijs 20% oplaag gaat omdat het seizoen voorbij is. Helaas hebben we hier niets aan want we trekken morgen weer verder.
Vandaag een dag met zon, wolken en 23 gr. Vanmiddag iets meer bewolking en de zeewind (de camping is aan zee) maakt het frisser.

• 18 Januari 2012 - 16:59

Herman En Marian,:

Wat een prachtige natuur heeft het noorder-eiland te bieden. Typisch dat de Jugendstil uit Europa is overgewaaid naar Nieuw-Zeeland. Wel enkele prachtige voorbeelden van deze kunststijl.
    Nostalgie of heimwee, het doet er niet toe. Ook al ben je met pensioen, van een mooie school- gebouw kun je altijd genieten.Maar niet alleen van een gebouw. Ook van de wijn en jullie laten het je dan ook heerlijk smaken. En als je dan ook nog jarig bent maakt dat het hele feest compleet. Wij hopen dat jullie samen op een andere aangename manier de verjaardag van Annette hebben gevierd.
    Gisteren spraken we onze koordirigent. Hij is net terug uit Nieuw-Zeeland. Hij zat aan de oostkant van Christchurch op het zuider-eiland. Heeft ook licht de aardbevinkjes gevoeld. Vond het opmerkelijk dat de Nieuw Zeelanders er zich weinig drukte om maakten. Opvallend vond hij de prachtige natuur. Het weer was wel erg wisselvallig.
    Wij wensen jullie veel plezier toe op jullie verdere reis.
    Groeten uit Geerdijk

• 18 Januari 2012 - 19:51

Ton En Mieke:

De beschrijving van het weer lijkt iig meer op vakantie dan enkele eerdere berichten en ook de foto's getuigen ervan. Hingen er ook nog lampjes in die zgn kerstboom of was dat teveel van het goede?
    Toch bijzonder om de verjaardag op zo'n aparte plaats te vieren, je zult het je nog lang herinneren. Met een beetje strandjutten zou je zo een huisje zoals Robinson Crusoe kunnen bouwen, vermits je niet teveel waarde hecht aan comfort natuurlijk.
    Fijne voortzetting, wij wachten bij temperaturen rond het vriespunt in Heino op het volgende verslag. Groetjes!