153 - 157ste Dag Honolulu - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu 153 - 157ste Dag Honolulu - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu

153 - 157ste Dag Honolulu

Door: Harrie

Blijf op de hoogte en volg Harrie

10 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

Dag 153 - maandag 6 februari 2012 - Honolulu

De vele lichtjes in de stad en het verkeer met bijbehorend lawaai geven na 5 maanden stilte en rust een heel ander (vakantie) gevoel. We zijn zeker 's avonds en 's nachts stilte gewend en dat is nu dus helemaal anders. We horen regelmatig (dag en nacht) de bekende politie/ziekenauto sirene en om ons heen hoor je mensen lachen/praten. Het is overal druk.
Dit is ook vakantie en omdat we hier zijn "genieten" ook wij hiervan. Gelukkig slapen we prima en onze hotelkamer is 10 hoog. Overdag gaan we eens kijken hoe het beroemde Waikiki strand er uitziet. Dat viel eerlijk gezegd tegen. Het is toch wel klein/smal en het staat bomvol stoelen en andere dingen op die plaatsen waar een hotel aan zee is. Voor diegene die wel eens zomers in Italië aan het strand zijn geweest, die weten wat 'n druk en vol strand betekent. Nou dat is hier dus ook zo. Er zijn ook delen waar iedereen een plek kan zoeken maar het is geen Copacabana -of Terschellinger strand. In de stad Honolulu/Waikiki zijn vooral veel hoge hotels. Wat tevens opvalt zijn de grote hoeveelheid Aziatische toeristen hier. Hier in Waikiki is het veruit de meerderheid en er zijn veel plaatsen/winkels/boekingskantoren die veel informatie alleen in japans/chinees/thais/koreaans oid aangeven. Er zijn zelfs winkels waar alles zo is en waar je als engels sprekende gast geen idee hebt waar men het over heeft. Nu is het wel zo dat de Aziatische (veel japanners) jong zijn , (heel) veel geld hebben en vakantie voor hen bestaat uit (gezamenlijk) reizen, (heel) veel kopen en hoe duurder (merken) hoe beter. Alle bekende merken zijn hier met grote winkels en het is er ontzettend druk. Heel veel wordt er gekocht. We hoorden van Amerikaanse toeristen die hier 10 jaar geleden waren dat men heel verbaasd was over de Aziatische invloed. Ze vroegen zich echt af of ze wel in dezelfde stad waren. De horeca en de winkels zijn er uiteraard blij mee.
Wij vinden het interessant om mee te maken. Het is voorzichtig uitgedrukt wel even wennen en het zou in de toekomst zeker onze vakantiekeuze niet zijn.
We vermaken ons prima, lopen heel veel om alles te kunnen bekijken, en genieten van het mooie weer hier. Het was vandaag ruim 24 graden met zon en wolken en ook fikse regenbuien en een lekker (eiland) windje.

Dag 154 - dinsdag 7 februari - Honolulu

Vandaag met de bus naar het andere Honolulu. Men noemt het downtown omdat dit het oude gedeelte is. Hier zit het havengebouw (Aloha Tower) en wat andere gebouwen. Het blijkt ook dat Hawaï/Oahu (het eiland waar we nu zijn)/Honolulu in de geschiedenis belangrijk zijn. Niet alleen voor de mensen die hier zijn geboren, Bette Midler en Nicole Kidman, maar vooral Barack Obama, maar ook door Pearl Harbor. Japanse vliegtuigen vielen op 7 december 1941 de Amerikaanse vloot die hier lag aan en vernietigde deze volkomen. Eerlijk gezegd wisten wij niet dat Pearl Harbor hier op Hawaï was. We gingen er eerlijk gezegd van uit dat dit wel ergens in Amerika/Californië was. Ken je geschiedenis ....
Later deze week gaan we hier toch wat meer aandacht aan geven.
Onderweg met de bus, die overvol is, en net toen we uitstapten was er een (heel echte) tropische regenbui. Wat een water zeg .. gordijn-dichte .. ongeveer 20 minuten .. bij 23 graden ..en daarna schijnt de zon en is het in korte tijd weer lekker buiten. We eten aan het strand een heerlijke salade en bestellen daarbij voor de afwisseling/verrassing eens Maui Style Chips (foto). Geweldig , gewoon een zakje normale Smith (nu dus Lays) chips. Niets bijzonders .. 't is maar hoe je het brengt . We hebben er wel vreselijk om moeten lachen.
We gaan naar ons hotel en daar zien we nog een paar van die heftige buien langskomen. Het blijft warm en vochtig.
Vanaf morgen hebben we voor 2 dagen een auto gehuurd en willen we het eiland rond trekken. Weg van het gekkenhuis, Waikiki. In het noorden komen (erg) hoge golven voor bij wind uit het noorden. Laat dat nu precies het geval zijn. Er worden golven voorspeld van 30-45 foot , (10-15 meter) met soms een uitschieter. Van het Banzai Beach komen de tv beelden van surfboarders die bij overslaande golven van 20-30 meter in een tunnel varen. We zijn heel benieuwd.
Vandaag een zonnige dag met een paar echte buien, ruim 25 gr en weinig wind.

Dag 155 - woensdag 8 februari - Honolulu

Het is opgedroogd vannacht en de zon schijnt. Het is lekker weer, 21 graden om 10 uur en een lekker windje. We halen bij een hotel verderop in de straat de auto op en rijden over een drukke '2 x 6' baans weg de stad uit naar het noorden . Het landschap verandert van vlak aan de kust naar bergachtig verder het land in. Het zijn eigenlijk allemaal uitgedoofde vulkanen. die we zien. Er groeien bananenplanten en er zijn heel veel palmbomen. Ook komen we langs de voor ons bekende "Dole" ananasplantages.
De stranden in het noorden en zoals verwacht/gehoopt, de golven daar zijn indrukwekkend. Er staat een krachtige wind, maar de zee is een en al geweld. Er zijn veel mensen speciaal hier naar toe gekomen want het is druk op de weg en bij de parkeerplaatsen aan zee waar je de golven ziet. Elke keer als we kunnen stoppen doen we dat. Het is mooi weer, een beetje heiig vanwege de golven. Op een leuke plaats eten we een heerlijke salade met brood en water die we gekocht hebben bij een supermarkt onderweg.Geen wijn want we rijden. Via de oostkust komen we terug in de stad en het is spitsuur, 5 banen breed de stad in.
Morgen gaan we naar Pearl Harbor en nemen een kijkje aan de westkust. Het weer was prima, zon, wolken, 23 gr en wind.

Dag 156 - donderdag 9 februari - Honolulu

Pearl Harbor dus vandaag. Het is een haven met een eiland genaamd Ford Eiland. Wij vinden het verrassend druk als we aankomen rond 11 uur. Het is maar een doordeweekse dag en toch veel mensen van alle leeftijden. Het is een echte Amerikaanse gedenkplaats, veel groots opgezette ruimtes met foto's, apparatuur, en er ligt zelfs een duikboot die toentertijd is gezonken en weer is opgeknapt. Er zijn bij de aanval ruim 2500 mensen omgekomen en er is door een 'geniale' militaristische aanval een ramp veroorzaakt. Zo staat het er uiteraard niet, maar als je kijkt wat het resultaat was van deze verrassingsaanval door honderden Japanse vliegtuigen en duikboten dan kun je alleen maar technische bewondering hebben voor deze aanval. Echt niemand wist ervan, het duurde slechts 2 uur en de gevolgen waren desastreus.
Een groot aantal schepen waren of helemaal of gedeeltelijk kapot. De doelstelling van de Japanners om de vloot voor langere tijd uit te schakelen is echter niet gehaald want een jaar later was de vloot weer op (bijna) volle sterkte.
Onze verdere tocht langs de westkust brengt meer van wat we al gezien hebben. Hoe verder je van de stad komt hoe armoediger het wordt. Het toppunt is toch wel de 'sloppenwijk' langs de kust. Er staan hier tientallen plastic hutten/onderkomens voor hele gezinnen. Er ligt heel erg veel troep, er staan oude auto's en er ligt afval van allerlei aard. Wij denken dat hier mensen wonen die echt alles hebben verloren, waarschijnlijk omdat er geen werk is. Geen werk in Amerika is geen inkomen en dat betekent in relatief korte tijd armoe. Het eindpunt van deze neerwaartse spiraal zie je hier. Wij vinden dat dit in een erg rijk land als Amerika niet zou mogen/kunnen. Waarom gebeurt zoiets toch vragen wij ons af. We zien hier in de winkels mensen grote sommen geld uitgeven (en dan bedoelen we erg veel geld) voor luxe artikelen terwijl niet veel verder er niets is. Ja, ook wij hebben veel geld anders ben je hier niet als toerist. Je ziet we zijn er nog niet uit.
Op een mooi strand genieten we zittend in het zand van de geweldige branding en de beukende golven. Er zijn tientallen surfers die de hoge golven afwachten om te surfen. Het is een mooi gezicht om de jongens en meiden te zien stoeien met het watergeweld.
We doen nog wat boodschappen en genieten terug nog even op het balkon van de avondzon en warmte. Tegen 6 uur wordt het fris en donker en we zitten binnen.
Een droge dag, zon en wolken en een prima 25 graden en meer. De wind uit het zuidwesten is aangenaam.

Dag 157 - 10 februari - Honolulu

De auto terug gebracht, ontbeten en gelezen en geinternet. Annette heeft nog even op het balkon in de zon gezeten. Was best warm. Vanmiddag nog een laatste ronde door een nog drukker Honolulu gemaakt. Het lijkt of het weekend is begonnen want er zijn heel veel mensen onderweg. Ook hebben mensen van de zon genoten op het strand want als we op een van de spaarzame terrassen iets drinken en eten, zien we ze langs wandelen, rood verbrand. Na het eten krijgen we 2 gelukskoekjes en we krijgen echt geluk voorspellen ze. Annette heeft - You have the makings of a winner en ik heb - You will have fortune as you desire. Mooi, we zijn benieuwd.
We pakken onze koffers want morgen om 5 uur opstaan. Om 6 uur naar het vliegveld want we hebben een vlucht om 8.20 uur. Eerst ruim 5 uren vliegen naar Los Angeles, daar een paar uren wachten en om 19.45 uur een uur vliegen naar San Francisco. Het is 2 uur later in SF.
We nemen afscheid van Honolulu/Hawaï met de groet MAHALO (tot ziens) (en een foto

• 11 Februari 2012 - 11:35

Ton En Mieke:

Hallo Jut en Jul,
    Welkom terug in de bewoonde wereld.Zal best effe wennen zijn,maar ook dit hoort bij het grote avontuur.Wel heerlijk om weer in een echt bed te slapen met de nodige ruimte.
    Toch niet goed opgelet tijdens de geschiedenisles, zo zie je maar weer je leert ook nog het nodige tijdens deze reis.
    Altijd weer confronterend om het verschil te zien tussen arm en rijk en zeker als dit zo dicht naast elkaar ligt.Helaas is dit altijd zo geweest en zal ook wel zo blijven.
    Inmiddels alweer bezig met de volgende stap. Jullie landen al bijna in Los Angeles waar het dan de nodige uren wachten wordt voor jullie verder reizen naar San Francisco.
    Fijne voortzetting en probeer die mooie bruine beentjes van de foto te houden.
    Groet uit een nog steeds koud en winters Heino.

• 11 Februari 2012 - 12:49

Herman & Marian:

Die ene foto doet ons denken aan het beroemde lied van Gitte en Rex Gildo: Zwei auf einer Bank.
    Lieflijk en romantisch.
    Ook in Europa zie je ook steeds meer Aziaten in de toeristische centra. Nooit alleen, meestal in grote groepen. Onder leiding van een gids en bewapend met grote film / video camera's en fototoestellen. Opvallend is dat het verschil tussen echt rijk en echt arm allengs steeds groter wordt.
    Heerlijhk aan het strand genieten van de golven en de branding. Daarom worden EK en WK wedstrijden dikwijls ook gehouden in dit soort gebieden.
    Een groot voordeeel van een wereldreis is ook dat je je kennisvan de geschiedenis weer wat kunt up-graden.
    We zijn blij toch nog even een glimp te kunnen opvangen van de Hawiaanse bloemen slinger. Alleen het heupwiegende aspect fantaseren we er zelf maar bij.
    Veel plezier in Amerika. Geniet van die laatste weken.
    Groetjes uit een nog steeds koud Geerdijk.

• 12 Februari 2012 - 13:07

Esther, Arjan & Sven:

heerlijk om te lezen, krijg er gewoon zin in. Mede ook omdat ik ziek thuis zit...heerlijk een warm zonnetje op je gezicht en genieten van de mensen om je heen.
    Jullie vermaken je nog prima! Hou dat gevoel lekker vast, want de tijd gaat erg snel...nog 19 dagen en dan zijn jullie alweer terug. De tijd is omgevlogen!
    Enjoy your trip....

• 12 Februari 2012 - 14:38

Tjerk:

Hoi Annette en Harrie. Even wat bijgelezen, want lag "hopeloos" achter. Stuk van Tasmanie en NZL moet ik nog ff inhalen. Die CN Tower in Toronto is inderdaad ook indrukwekkend, ik was daar boven in 1979, magnifiek uitzicht. Tijd vliegt, zeg maar.

Dat je dat nu niet wist van Pearl Harbor ;-) Ok, ik heb een bovengemiddelde interesse in WO II, dus mogelijk komt het daardoor, dat ik dat gewoon weet. De Pacific WO II serie van Steven Spielberg en HBO is mij natuurlijk niet onbekend.

Mede door die serie kocht ik ook de BBC blu-ray serie The Pacific, om enige voorstelling van dit immense gebied met zoveel eilandjes te krijgen. Prachtige serie trouwens, aanrader. En dat beleven julllie nu in het echt, op een wat (te?) druk Hawaii. Kan me voorstellen dat dat een overgang is vergeleken met Down Under. Nu naar LA en verder. Blijf ervan genieten.

Mocht je langs Boulder (Colorado) komen (haha ;-) ), doe Niels de groeten. Hij had niet genoeg aan 4 weken Zuid-Afrika trainingsstage, en zit nu twee weken in Boulder op 1800m hoogte. Vannacht (zondag 12-2) kwam hij daar aan.

Groeten

• 12 Februari 2012 - 14:42

Henriëtte:

Oh wat had ik een andere voorstelling van Hawaï! Ik dacht echt nog een stil eiland met bijna geen auto's. Maar nee 5 baans wegen als ik jullie verslag lees, hoe is het mogelijk? Ook wij, Harry en ik wisten niet dat Pearl Habor op Hawaï lag. Wij dachten dat het ergens in Japan lag! Zijn wij echt zo dom? Het zal wel! Zo worden we toch weer wat wijzer door jullie verslag. Treurig dat grote verschil van rijk en arm. Dan toch wel blij om in Nederland te wonen. Weer mooie foto's ook die waar jullie samen met de bloemenslinger op een bankje zitten. Erg mooie foto! Ik neem aan dat Annette daar net een honolulu dansje gedaan had! Annette lacht alleen iets meer dan Harry .(Wie genoot hier nu het meest van?)
    Annette en Harrie geniet nog van de laatsteweken van jullie vakantie!!!
    Nog heel veel plezier!!!
    Liefs, groetjes Henriëtte en Harry

• 16 Februari 2012 - 18:11

Annelies :

Weer een stuk verder op jullie wereldrondje!
    Hier hebben we heerlijk geschaatst anderhalve week. ( Mathieu last van de "Elfstedenkoorts", maar helaas)
    Veel plezier in de States!
    Als jullie terugkomen is het hier hopelijk lente.
    Groet Annelies