121 -125ste Dag Kaikoura - Motueka - Blenheim - P - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu 121 -125ste Dag Kaikoura - Motueka - Blenheim - P - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu

121 -125ste Dag Kaikoura - Motueka - Blenheim - P

Door: Harrie

Blijf op de hoogte en volg Harrie

09 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Blenheim

Dag 121 - 5 januari - Kaikoura naar Motueka

Een rit vandaag door de Marlborough streek. De streek dus van de heerlijke witte Sauvignon Blanc wijnen. Als je deze niet kent, probeer het eens, het is echt een aanrader. Neem altijd een heel jonge Marlborough wijn (geldt eigenlijk voor alle witte wijnen)). Het liefst van het laatste jaar dus nu voor ons 2011. Neem een wijn van rond Euro10 en je proeft heerlijke wijn met een smaak van groene appels, abrikozen, kaneel ..heerlijk .. Zo, genoeg reclame.
Het was een mooie tocht door een vooral glooiend landschap met kilometers druiven. Het weer was prima, zon en 25 graden. De drukte op de weg viel mee.
Motueka is (bijna) het begin van het Abel Tasman Park. Dit is een klein park maar volgens kenners het mooiste van New Zealand.
Wij vinden, voor het eerst met enige moeite, een camping.. Alles zit vol en op de camping waar we nu staan was nog plaats, maar een uur later was alles vol. We blijven 2 nachten en zien dan wel verder. Het is dan weekend en we verwachten dat dan een redelijk aantal NZ-ers vertrekken . Ze hebben dan 2 weken vakantie gehad en dat is redelijk normaal hier.
Wel zijn er ook hier weer heel veel Europeanen. Ze staan soms bij bezienswaardigheden in de rij en wij (ook uit Europa) sluiten dan daar gewoon bij aan .. ha ha ha..
Een schitterende dag, zon, 25 graden (soms meer) en weinig wind (soms iets meer.).

Dag 122 - 6 januari - Motueka

De weg waar de camping aan ligt was nogal druk gisteren toen we aankwamen, maar in de loop van de avond werd het stiller. Ook vannacht geen last gehad van de weg. Wel begint rond 6 uur het verkeer op gang te komen maar we hebben er prima doorheen geslapen. We rijden na het ontbijt naar Kaiteriteri, een kust/vakantiedorp waar onze boot vertrekt. We gaan met de boot langs schitterende baaien met zandstranden (een unicum hier in NZ), en zien onderweg zeehonden en veel soorten vogels. De boot (eigenlijk een 'watertaxi' ) brengt ons naar Totaranui. Daar is een korte onderbreking op het strand, de boot stopt, met een loopbrug die ze uitleggen, gewoon op/aan het strand. Je loopt de loopbrug af en je bent er. Er is dan weliswaar alleen maar strand, maar je bent op de plaats van bestemming. Ieder strand dat de boot aandoet (6 stuks) is de start van een wandelroute. Het Abel Tasman Park waar we nu inzitten heeft geen wegen (vandaar de watertaxi) en er zijn alleen maar een- of meerdaagse wandelroutes.
Na de onderbreking varen we terug en stappen uit bij Bark Bay. We volgen hier een wandelroute van 2 uren door het bos. Een schitterende route door het (semi) regenwoud met steeds weer prachtige uitzichten naar zee. Na ruim 2 uren wandelen zijn we in Torrent Bay en daar stappen we weer op, op een volgende water-taxi. Omdat het eb is komt de boot niet zo ver op het strand dat we 'droog' kunnen instappen. We moeten even door het water wandelen en kunnen dan aan boord. Een leuke manier van instappen. De boot zit overvol met als resultaat dat hij vastzit in het zand op de zeebodem. Op een vriendelijk verzoek van de kapitein om met een aantal mensen van de boot af te gaan tot hij weer drijft, geven velen gehoor en gaan in het water staan wachten. Als de boot weer drijft lopen zij door het water en stappen weer in. Bij de volgende stop moeten we allemaal overstappen in een grotere boot.
Het weer viel ondanks zeer mooie voorspelling nogal tegen. Veel bewolking aan het begin van de dag met (veel) later een glimpje zon. Wel ruim 20 graden en droog.
Als we rond 5 uur terug zijn op de camping is het net niet helemaal vol. Naast ons is nog plek, maar dat duurt niet lang want de volgende camper met ja ja Europeanen (Duitsers) staat er.
Het was alweer een leuke dag, veel gezien en lekker gewandeld. Het weer was zo zo, met te veel wolken en af en toe later een klein zonnetje, wel droog en ruim 20 graden.

Dag 123 - 7 januari - Motueka naar Blenheim
Het zonnetje schijnt de camper binnen rond 8 uur en dat betekent opstaan. Ontbijten en op weg naar een nieuwe bestemming. We gaan richting Picton, vanwaar dinsdag a.s. de boot vertrekt, en zoeken in de buurt een camping. Er zijn nog wat dingen die we willen zien oa Blenheim.Voor we er zijn komen we door Nelson en daar was het erg nat 3 weken geleden en 1 week geleden nog een keer. We proberen in de stad een parkeerplaats te vinden om ergens koffie te drinken, maar het is markt en zaterdagmorgen en dat houdt in heel veel mensen en minstens zoveel auto's. Tel daarbij nog een aantal toeristen en campers en het beeld wat je dan krijgt klopt met de werkelijkheid. Erg druk en daarom rijden we na 'n ritje dwars door het centrum en over de markt (ja ja dat kan hier) verder oostwaarts. We zien op een aantal plaatsen restanten van de wateroverlast, er zijn hele stukken heuvel weggespoeld en we zien dat op sommige plaatsen de weg helemaal versperd is geweest.
We komen via een leuke wijnroute, die Annette in de TomTom heeft gezet, Blenheim binnen en zien gelijk een mooie camping. Het is er rustig en dat komt horen we van de beheerder omdat de piek in het vakantieseizoen voorbij is. Maandag 9 januari gaat bijna iedereen weer aan het werk. Zoals hij zei komen dan de ouderen en in februari komen de jonge mensen die nog even van de laatste zomermaand genieten. Nu dus even rustig.
's Middags lopen we de stad/dorp in en zien (opnieuw) dat bijna alle winkels al dicht zijn (zaterdag rond 3 uur). Een enkeling houdt het tot 5 uur maar dan is alles leeg en vooral stil. Gelukkig vinden we het enige terrasje in dit dorp en genieten langs de rivier van 'n pilsje/wijntje en Dutch Fries. Nederlandse roots schatten we en na het lezen van een bordje over het bestellen weten we het zeker want er staat onder Eet Smakelijk. Het restaurant schijnt door 'n Nederlander genaamd Wijnen opgericht te zijn. We lopen terug naar de camping. Het waait redelijk en er is geen zon.
Het weer was OK, zon, droog, en weinig wind. In Blenheim is er een klein zonnetje, veel wolken en een frisse wind, temperatuur rond 22 graden.

Dag 124 - 8 januari - Blenheim

Er staat veel wind, dat merken we omdat de camper beweegt. Annette heeft samen met TomTom een mooie route gemaakt via Picton en vandaar langs de kust naar Waikawa. De weg loopt langs de Queen Charlotte Sounds (fjord) van het noorden van dit eiland naar Koromiko. We zien de veerboot waar we dinsdag mee varen en het is druk op de laatste vakantiedag. De weg naar Waikawa is mooi en bochtig. Helaas regent het en de wind is aangetrokken tot stormachtig. Net buiten Waikawa wordt de weg onverhard en dat duurt volgens de kaart nog wel 20km. Terug dus over dezelfde weg. Jammer want het zag er onderweg allemaal heel mooi uit. We doen boodschappen in een stil en nat Blenheim. Na een heerlijke lunch gaan we terug naar de camping.
Een grijs begin en daarna regen en veel wind. Temperatuur 15 gr. Een erg natte dag.

Dag 125 - 9 januari - Blenheim

Na een avond en nacht met veel regen en een temperatuur van niet meer dan 15 gr is het droog. Er is zelfs veel blauwe lucht en dat belooft veel voor vandaag.
We wassen een aantal dingen en gaan kijken bij een zoutwinning met van die mooi rose en paarse meren en kijken in Ward naar surfers die er niet blijken te zijn. Wel een groots kiezelstrand met de alom aanwezige bruine grove zeewier. We lopen een stuk langs het strand.
Terug op de camping, tegen 17.00 uur, zien we dat de was helemaal droog is en we genieten na een binnenzit dag van de zon. Er komen veel campers binnen en de grote camping loopt toch aardig vol. Er staat een heel mooie/vreemde camper. Echt een verwerkelijking van het woord camper, een huis op wielen. De foto laat zien wat we bedoelen.
Morgen gaan we naar Picton en dan om 13.10 met de boot. De vaart naar Wellington wordt omschreven als een cruise. De boot vaart vanaf Picton door de Cook Strait naar de hoofdstad. De kortste afstand tussen de eilanden is slechts 19km maar de boot vaart 92 km. De tocht gaat eerst door de mooiste baaien van het zuidereiland, steekt dan over, en vaart vervolgens uitgebreid langs Wellington. We zijn benieuwd en goed voorbereid want de batterijen van de fototoestellen zijn weer vol.
Een mooie dag met veel zon, een beetje bewolking en ruim 20 graden.

• 09 Januari 2012 - 10:12

Herman & Marian,:

Na al die kleine aardbevinkjes weer eens enkele rustige dagen, zonder de spanning van nog een aardbeving.
    Wij weten dat Australische wijnen heerlijk smaken. Maar meestal is het een Chardonnay. De moeite waard om ook eens een Sauvignon Blanc te proberen.
    Wel een erg lange hangbrug en al s er dan ook nmog wat wind staat lijkt het ons geen lolletje omn daar overheen te lopen.
    Inderdaad een vreemde camper. Met recht een huis op wielen. In Nederalnd zou je daar beslist niet mee uit de voeren kunnen. Te hoog te zwaar voor de drassige grond etc
    Het zeezout uit de zoutmeren is voorlopig in Nedeland niet nodig. Het blijft soms voorjaar soms hefstachtig. Geen vorst. In Beieren is dat wel anders .Daar is zoveel sneeuw gevallen dat zelfs dorpjes van de buitenwereld zijn afgesloten. Maar goed ook daar gaat het weer regenen, dus dooien.
    Wij wensen jullie een veilige maar vooral mooie overtocht naar het Noorder-eiland. Naar de grote stad Wellington. Volgens insiders zul je op het Noordereiland geen last meer hebben van Sandflies.
    Groetjes uit Geerdijk.

• 09 Januari 2012 - 18:20

Ton En Mieke:

Het blijft dus genieten ondanks het soms natte en koude weer.
    Zelfs een paar natte voeten moeten jullie ervoor over hebben.
    Maar dat mag de pret allemaal niet drukken.
    Wel een hele leuke manier om een wandeling te maken, leuk met die tussenstops
    van de watertaxi.
    Hoop dat de vriendschap tussen Annette en de TomTom goed blijft, is altijd handig.
    Een mooie overtocht naar het Noorder-eiland,waar het genieten verder gaat.
    Groetjes uit Heino.