118 - 120ste Dag Christchurch - Hanmer - Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu 118 - 120ste Dag Christchurch - Hanmer - Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu

118 - 120ste Dag Christchurch - Hanmer - Kaikoura

Door: Harrie

Blijf op de hoogte en volg Harrie

04 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Dag 118 - 2 january 2012 - Christchurch naar Hanmer Springs

De tocht naar het noorden van het eiland gaat verder via Hanmer Springs. Een echte toeristenplaats met heet waterbronnen. Deze worden volgens N-Zealandse traditie helemaal uitgebuit voor allerlei 'speel' activiteiten. Grootse glijbanen, stroomversnellingen enz. Het is er dan ook gigantisch druk. Hier hebben we dus geen interesse in. Wij zoeken een plaats op de camping en kijken, helaas, naar het natte weer.
Na een zeer onrustige nacht met tussen 1 en 9 uur totaal 12 aardbevingen van 4.0 of hoger op de schaal van Richter. De aardbevingen waren onaangenaam. Om 1.45 uur de eerste van 5.1 en om 5.45 uur nog een van 5.5. Daar tussendoor regelmatig bevingen vanaf 4.0. De plaats van de bevingen liggen allemaal in de buurt en dat maakt de bewegingen van de aarde heel voelbaar. De auto schudt op een vreemde manier heen en weer en op en neer. Je hebt een beetje het idee dat je heel dronken bent, maar dan heel onaangenaam. Op internet lazen we dat veel mensen er last van hebben gehad en vannacht slecht of zelfs helemaal niet hebben geslapen.
We hoorden van de mensen bij de receptie hier in Hanmer (wel 120km vanaf Christchurch) dat de 5.45 uur beving hier ook was gevoeld.
We waren toch al van plan om te vertrekken, maar nu zijn we er blij mee. Het is zo niet fijn vakantie vieren. Vanmiddag, tijdens een wandeling door Hanmer Spring voelden we om half drie weer de aarde trillen/beven en ja hoor, weer een beving in Christchurch. Je zult daar maar wonen.
We blijven hier een nacht en gaan dan verder naar Kaikoura, aan de oostkust. We willen deze week nog het resterende deel van het zuidereiland zien (het noorden dus) en volgende week dinsdag 10 januari met de boot van Picton naar Wellington. Daar beginnen we dan aan de (bijna) 4 weken rondtoer op het Noorder Eiland.
Een grijze en soms natte dag, koud met 12-14 gr en weinig wind. Morgen beter belooft men.

Dag 119 - 3 januari - Hanmer Springs naar Kaikoura
Het was een erg rustige nacht. Geen vreemd bewegende auto of andere rare dingen. Het is nog steeds grijs als we opstaan en het is koud met 9 graden. Wel is het al een tijdje droog want de straat is helemaal opgedroogd.
We vertrekken rond 10 uur en gaan via een mooie binnendoor weg naar de kust. Het blijft eerst fris, maar hoe verder we naar het oosten gaan hoe meer zon er is. Opmerkelijk bij de wegen hier is dat er regelmatig een-baans bruggen zijn. Een van de twee kanten heeft dan voorrang. De foto laat zo'n brug zien. Het is soms even opletten want de brug zit net na een bocht, maar alles verloopt heel soepel.
In Kaikoura schijnt de zon en is het lekker weer. We drinken koffie en zien een kapper waar niets te doen is. We laten ons allebei knippen en betalen daarvoor totaal NZ$42 (Euro25). Erg goedkoop en we lopen er weer prima bij met een vakantie kapsel. We staan op een camping aan zee zoals de folder zegt, maar tussen de camping en de zee zit het spoor. Wil je naar zee dan moet je een flink eind oplopen. Nu bestaat het strand hier uit allemaal kiezels en er is niemand.
De camping is lang niet vol hoewel er wel erg veel campers komen later. Er zijn hier opvallend veel mensen uit allerlei Europese landen.
We blijven 2 nachten hier en gaan morgen (misschien) walvissen kijken. Er gaat naast de camping een boot de zee op waar je mee kunt. Uiteraard betalen zoals ongeveer alles hier. Men garandeert voor 95% dat je een walvis ziet (vaak van die hele grote) en indien het niet lukt dan krijg je 80% van de prijs terug. Er zitten hier altijd walvissen. 500m uit de kust van hier is de zee al 1200m diep en dat is wat walvissen willen en nodig hebben, diepe zee. Het weer belooft goed te worden met veel zon.
Vanmiddag de overtocht van het zuider- naar het noordereiland (Picton naar Wellington) geboekt voor as dinsdag 10 januari.
Vandaag een grijs en koud begin, later aan zee zon en 19 gr. Wel een straffe wind van zee.

Dag 120 - 4 januari - Kaikoura

Een geweldige dag, met alleen maar zon en 21 graden. We wassen vandaag wat spullen en genieten van een dag zon en rust. We hebben besloten niet naar de walvissen te gaan met de boot. Het kost NZ$150 per persoon en dat vinden we teveel. We hoorden via via dat je er niet teveel van moet voorstellen en dat je inderdaad een walvis zult zien, maar vaak alleen een rustig drijvende vis. We hebben genoeg walvissen gezien op onze reis.
We merken wel aan de drukte op de weg bij de camping en als we al wandelend de boodschappen doen dat de bedrijven weer open zijn en dat het gewone leven weer op gang is gekomen vandaag. Tot en met 3 januari had iedereen vrij. Morgen verder noordwaarts.
Een mooie zonnige dag met een beetje wind en 21 graden.

• 04 Januari 2012 - 13:29

Francis:

Spannend hoor die aardbevingen.
    nog een goed en reislustig 2012!!!

• 04 Januari 2012 - 14:09

Herman & Marian:

Wij kunnen ons voorstellen dat al die bevingen wel erg beangstigend zijn. en zo veel achter elkaar.
    Het is te hopen dat jullie op het Noorder-eiland hier minder last van zullen hebben.
    Nieuw-Zeelanders weten pas hoe je moet bezuinigen.Gewoon een one-way bridge aanleggen in plaats van een mooie tweebaans weg.. Het uitzicht is immers voldoende. Gewoon maar even wachten. Nou even..... dat kan als het druk is wel eens een tijdje gaan duren. De gevangenis in Waiau biedt weinig mogelijkheden. Twee arrestanten. De mensen zullen zich hier waarschijnlijk wel netjes gedragen.
    Het nieuwe jaar is rustig begonnen. Saai weer met af en toe even een flinke storm gepaard gaande met erg veel regen.
    Het enige belangrijke nieuws is dat Co Adriaanse bij Twente is ontslagen en dat zo goed als zeker
    Steve Mclaren zijn opvolger gaat worden.
    Wij wensen jullie een veiilge en plezierige voortzetting van jullie reis.
    Groetjes uit Geerdijk

• 04 Januari 2012 - 18:22

Ton En Mieke:

Pas dan maar op voor de overstekende treinen als je naar zee wandelt!
    Wel apart zo'n ouderwetse schandpaal als 'luchtplaats' bij de gevangenis.
    Een bekend (Chinees?) gezegde is dat je de beschaving van een land kunt afleiden van de wijze waarop ze haar gevangenen behandelt!
    Ook nog kans trouwens dat die drijvende walvis helemaal niet echt is en gewoon met een ketting aan de zeebodem verankerd, ligt te drijven; je zou onderhand niemand meer vertrouwen?
    Lekker verder reizen dan maar - groetjes!

• 04 Januari 2012 - 19:18

Jan & Sabine:

Allereerst wensen we jullie alle goeds voor 2012!
    We hadden al gehoord dat jullie 2 aardbevingen hadden 'gevoeld'/'meegemaakt', maar dit is inderdaad niet leuk meer. Heel verstandig lijkt ons om verder te trekken.
    Wel jammer dat ze voor de spectaculaire vaart naar walvissen zoveel geld vragen, lijkt ons erg geweldig om ze te zien. Gelukkig hebben jullie ze al eerder kunnen zien.
    Goede reis verder!