114 - 117de Dag Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu 114 - 117de Dag Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu

114 - 117de Dag Christchurch

Door: Harrie

Blijf op de hoogte en volg Harrie

01 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Dag 114 - 29 december 2011 - Fairlie naar Christchurch

De dag begint voor de afwisseling weer eens bewolkt. Dunne bewolking waar af en toe de zon doorheen piept. Het is wel lekker warm met 21 graden. We eten het ontbijt, voorzien de auto weer van de broodnodige dingen en gaan op weg naar Springfield. De weg is een Tourist Scenic Route, een mooie weg dus. We zien weer een mooi stuk NZ met heuvels en dalen en aan de linkerkant steeds weer de contouren van de Alps. In Springfield willen we overnachten en morgen naar Arthur's Pass gaan. Dit is de bergpas tussen het oostelijke en het westelijke deel van het eiland. De route is heel mooi zeggen de boeken en internet. Helaas is het gaan regenen en is er van de bergen niet veel te zien. Ook voor morgen is er veel bewolking en regen voorspeld, dus van de mooie vergezichten komt niets terecht. We vinden geen camping naar onze zin en buigen rechtsaf en gaan naar Christchurch.
Daar verblijven we een aantal dagen, tot na Nieuwjaar op een goede camping. We hebben een ruime plaats en als het overmorgen weer beter weer wordt kunnen we ook nog wel wat leuks ondernemen.
Zaterdag gaan we met de trein van Christchurch naar Greymouth. Van oost naar west over 231 km. Een heel mooie tocht door de Alps met veel vergezichten. We moeten ons al om 8 uur melden op het station, zijn dan 4u30 onderweg en gaan dan een uur later weer terug. De trein is helemaal aangepast aan de reizigers en er zijn grote ramen en zelfs een wagon zonder ramen en dak. We zijn benieuwd..
Voor het weer vandaag een goed begin met wolken en zon en 21 gr, daarna meer bewolking en later in de middag regen. Het koelt af tot 18 gr.

Dag 115 - 30 december 2011 - Christchurch

Afgelopen nacht om 4.50uur wakker geworden doordat de auto zo schudde. Het waaide nogal en daarom er geen verdere aandacht aan besteed. Vanmorgen bij het ontbijt vertelde Annette dat ze wakker was geworden om 4.50 vanwege het schudden van de auto, maar zij dacht dat het kwam doordat ik me nogal wild omdraaide. Even op Internet gekeken en ja, ja, er was om 4.50 een aardbeving bij ons in de buurt. Niet zo'n grote (4.5 op de schaal), maar wel een echte. Vreemd, maar ook weer niet zo, want we hebben gewoon weer lekker geslapen daarna.
Verder een rustdag, het regende, het was fris/koud (14 gr) en we hadden nog genoeg te lezen en te doen. Vanmiddag wat boodschappen gedaan want morgen zijn we van vroeg tot laat weg met de trein en we willen toch wel een klein beetje Oud/Nieuw vieren.
We zagen dat de winkels zaterdag tot 21 uur open zijn en zondag niet vanaf 9 uur maar vanaf 10 uur. Eigenlijk een gewone werkdag dus.
Wat het weer betreft hebben we geluk. In het noorden van dit zuidereiland is (alweer) heel veel regen gevallen met overstromingen tot gevolg. Ook op het noordereiland was het weer raak met tot 150 mm water. Bij ons viel wel wat, maar weinig en vanaf morgen is het weer prima weer met zon en wat warmer met 19 gr.
Vandaag dus grijs en nat, 14 gr en weinig wind.

Dag 116 - 31 december 2011 - Christchurch (naar Greymouth en terug met de trein)

Vroeg op (6 uur) want om 7 uur is de bus er voor ons vervoer naar het station. Onderweg pikt de taxi nog 4 mensen op. Nederlanders die gisteren zijn aangekomen. We krijgen 2 plaatsen toegewezen en om kwart over acht gaat de trein weg. Het is een mooie, lange tocht door Christchurch, daarna vlak land en dan door de bergen naar Greymouth aan de andere kant van het land. Er zijn een paar haltes onderweg maar daar komen er weinig mensen bij of gaan eruit. Alleen in Arthurs Pass verlaten wat mensen de trein. Dit is het hoogste punt van de tocht. Je kunt hier wandelingen maken en bij mooi weer zijn er prachtige vergezichten. Het is tot Arthurs Pass helemaal bewolkt en grijs. Na de pas en een tunnel van 8km is het anders, met opklaringen en aanmerkelijk hogere temperaturen. Was het in Christchurch 's morgens nog 13 graden, na de tunnel is het 23 graden en schijnt af en toe de zon. Na 4,5 uur komen we in Greymouth aan de westkust van het eiland. We hebben hier ong 45 min on even de stad in te lopen. Het station ligt midden in de stad dus het was een korte trip. We eten een heerlijke salade en gaan weer terug met de trein. Nu is het druk. Veel mensen gaan met de trein van Greymouth naar Christchurch. Het is tenslotte ook een gewone lijndienst. De drukte betekent ook dat we niet zoveel plek hebben als op de terugreis. We hebben tot Arthurs Pass (ong 2 uren) een Zweedse dame tegenover ons. Ze reist alleen met openbaar vervoer NZ rond. Na deze stop hebben we 2 mensen uit Oostenrijk aan tafel. Zij gaan naar Christchurch. De reis duurt wel erg lang vinden we nu. Helaas is het weer niet echt opgeknapt en is het uitzicht wel helder maar geen zon en dat maakt het toch wat minder mooi. Na 4,5 uur zijn we weer thuis en brengt de klaarstaande taxi ons weer terug naar de camping. Een lange dag met schitterende uitzichten door een mooi gebied.
's Avonds vieren we OUD en NIEUW. Als een van de eerste mensen op de aardkloot is er een nieuw jaar (2012) voor ons. Vieren doet men dat dus helemaal niet hier. We horen om 10 uur 2 knallen en om middernacht 2 vuurpijlen en een knal en 20 seconden later is alles stil. Nu is feest vieren met drank (alcohol) buiten verboden. Geen drank op straat.
Op de camping is alles stil , maar dat was eerder op de avond ook al zo. We denken dat veel mensen gewoon naar bed zijn.
Een beetje grijze, trieste dag, 18 to 21 graden, wel droog en weinig wind.

Dag 117 - zondag 1 januari 2012 - Christchurch

Een rustige en stille nacht, de eerste van het nieuwe jaar. De zon schijnt en het is heerlijk weer. Wat een goed begin van een geweldig jaar. Het gewone leven pakt hier de draad weer snel op Het is eigenlijk een gewone zondag. Alle winkels in het winkelcentrum zijn open en het is een drukte van belang. Omdat het zondag is, is het wat stiller op straat, maar 1 januari vieren is er niet bij. Niemand wenst je gelukkig nieuwjaar oid. Vreemde gewaarwording.
We brunchen uitgebreid en proosten op het nieuwe jaar. We genieten van de zon, lezen de krant van vandaag (ja ja die is er ook) en wassen wat.
's Avonds BBQ-en we en nu ik dit verhaal zit in te tikken begint plots de auto te bewegen. Hij schudt heen en weer. Een aardbeving dus. Annette vindt het best beangstigend en vraagt zich af of we niet naar buiten moeten. Geen goed idee want in de auto zit je relatief veilig. Na 5 sec is het voorbij en staat alles weer stil. Eigenlijk best lang.
Op Internet (http://www.geonet.org.nz/earthquake/quakes/recent_quakes.html) zien we dat er om 10.05 (22.05) een beving was van 4.0 aan de oostkant van de stad. Wij zitten aan de noordkant en hebben er wat minder last van.
Morgen trekken we verder naar het noorden.
Een mooie zonnige dag, 24 gr en weinig wind wat later op de dag.

• 01 Januari 2012 - 13:54

Herman & Marian,:

Proost en alle goeds voor 2012.
    Het is wel beangstigend steeds te maken te hebben met die kleine aatdbevingen. Ook was er vannacht ten oosten van Japan een behoorlijke beving., Geen tsunami alarm is er afgegeven.
    Hopenlijk blijft het hierbij. Het gevoel van Annette kunnen we ons goed indenken.
    Leuk om met de trein van oost naar west te reizen.Ontspannen rondkijken en genieten van de prachtige natuur. Zo kun je meer genieten van al het moois dan vanachter het stuur.
    Jammer dat het weer zo wisselvalig is. Het lijkt wel op Nederland. Een volgens de berichten vrij rustige nacht van oud op nieuw,. Echter wel weer meer meldingen bij de diverse ziekenhuzen van lichamelijk letsel.
    Vuurwerk en drank gaan immers niet goed samen. Maar sommigen leren het nooit.

Nog ruim een maand op het zuider-eiland voordat jullie op 3 februari oversteken naar Auckland op het Noordereiland.
    Wij wensen jullie een goede, veilige voortzetting van jullie reis.Wij blijven jullie volgen.
    Groetjes uit Geerdijk.

• 02 Januari 2012 - 00:14

Gerda Rijsdijk:

Hey collega brugwachter,

Allereerst onze beste wensen voor een mooi en inspirerend 2012.
    Heb de verslagen van jullie reis gelezen tot nu toe en zeker in New Zealand. Voor ons is het precies een jaar geleden dat wij in dit land waren. We hebben er met veel plezier een mooie tijd gehad. We bewaren er warme herinneringen aan.
    Veel gezien en beleefd. Ook wij hebben in Christchurch een earthquake meegemaakt in hotel The Marque op de 9e verdieping van 4.7. Was niet leuk midden in de nacht. We hoorden dat er na de zware aardbeving van afgelopen februari al 8000 naschokken waren.
    De treinreis hebben wij vanaf de Arthur Pass gemaakt naar Christchurch, heel fijn om er weer over te lezen, wat jullie ervaringen zijn.
    Wij hebben Oud en Nieuw gevierd in een B&B in Akaroa met een aantal mensen die in Nederland waren geboren en nu al heel lang in NZ wonen. Heel erg gezellig en interessant, maar het vieren zoals wij dat gewend zijn was er inderdaad niet bij, dat viel tegen.
    We kijken alweer uit naar het vervolg van jullie reis.
    Groetjes van Gerda en Theo Rijsdijk

• 03 Januari 2012 - 12:51

Veroni:

Nog een keer de beste wensen voor 2012, dat jullie gezond en wel weer thuis mogen komen.

Wat naar lijkt me dat die aardbevingen, kan me voorstellen dat je hier wel angstig van wordt.
    Ook jammer dat het weer niet wat beter is het lijkt wel op het weer hier in Nederland alhoewel het hier nu aardig stormt. Met het zonnetje erbij lijkt alles vaak mooier helemaal zo´n treinreis met prachtige vergezichten.
    Afgelopen nacht heb ik Arris en Bjorn naar Dusseldorf gebracht, ze zitten nu in het vliegtuig richting de Kilimanjaro, ze waren er helemaal klaar voor. Ik heb deze week nog vrij en heb al verschillende dingen in de planning tijdens Arris afwezigheid.
    Een hele goede reis verder met ook eens wat dagen achtereen mooi zonnig weer, dat hoop ik echt voor jullie.
    Groet, liefs Veroni

• 15 Januari 2012 - 09:33

Corine:

Het is zondagochtend (15-01), we hebben geen plannen. De perfecte tijd om jullie blog weer eens te lezen, ik liep best een eind achter.
    Ik denk dat deze jaarwisseling jullie nog lang zal heugen juist omdat hij zo atypisch was.
    De allerbeste wensen voor 2012 (de Russisch-orthodoxe kerk viert Nieuwjaar op 13 januari, dus ik ben nog ruim op tijd).
    Loopnieuws: de halve marathon van Egmond is vorige week verlopen. Frank, Femmie en Sanne hebben de hele halve gelopen (prachtige tijden), ik heb de kwart marathon gedaan om te kijken hoe zwaar dat strand en die duinen nou zijn. Best zwaar dus.