111 - 113de Dag Lake Hawea - Waimate - Fairlie - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu 111 - 113de Dag Lake Hawea - Waimate - Fairlie - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu

111 - 113de Dag Lake Hawea - Waimate - Fairlie

Door: Harrie

Blijf op de hoogte en volg Harrie

30 December 2011 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Dag 111 - 26 december 2011 - Lake Hawea naar Waimate
De beten van de sandflies veroorzaken bij Annette te veel jeuk en het lijkt zelfs of er een aantal gaan ontsteken. Bovendien lijkt het been zelfs wat dikker geworden. Dat betekent dat we moeten voorkomen dat er nog meer beten bijkomen.Het advies hier is ook, wegblijven uit de gebieden waar ze voor komen. We stellen onze reisplannen wat bij en gaan niet via Haast en de gletsjers Fox en Frans Jozef (de westkust) richting het noorden maar nemen de weg naar de oostkust. Daar zijn beduidend minder en meestal geen sandflies.
We rijden een heel mooie weg dwars door het zuidereiland en komen in de buurt van Oamaru aan de oost-kust. Deze weg hebben we voor een deel eerder gereden en daar zijn toen de foto's mislukt. Gelukkig kunnen we nu dit herstellen door de schitterende locatie opnieuw vast te leggen. De foto's bij dit verslag zijn het bewijs hiervan. De voorspelde drukte op de wegen valt ons erg mee. Men zei dat er veel NZ-ers op 2de Kerstdag (Boxing Day zeggen ze hier) met vakantie zouden gaan. Het zou erg druk worden op de weg. Ook de politie zou veelvuldig aanwezig zijn en speciale aandacht zou er uitgaan naar voertuigen die 20 tot 30km te langzaam rijden. Deze houden het verkeer op en dat levert weer gevaarlijke situaties op als men gaat inhalen. Ik zou dan de inhalers aanpakken maar ik maak geen beleid hier. Nu worden de langzaam-rijders dwingend aangeraden om (vaak) aan de kant te stoppen en de hardrijders doorgang te geven. Ook wij werden van de weg gehaald en gewezen op ons langzaam rijden (80 waar 100 mag). De enige actie is meewerken en vooral Oh Ja roepen als de politie dat zegt. Gelijk geven en OK roepen dan mag je zo weer verder rijden.
Bij Ikawai slaan we af richting Timaru en we komen op een leuke kleine camping in Waimate. We kunnen hier heerlijk buiten zitten met de blote voetjes in het gras. Het is alweer mooi weer, eerst vanmorgen 27 graden en later 21 graden omdat we wat meer aan de kust zitten. Morgen vervolgen we onze weg, eerst richting Timaru en dan verder omhoog, langs Christchurch naar het noorden.
Een mooie dag, droog, zon, soms wat wolkjes en een lekker temperatuurtje.

Dag 112 - 27 december - Waimate naar Fairlie
Goed geslapen en geen beestjes. De plekken op Annettes been gaan de goede kant op. We hebben een goede keuze gemaakt door hier langs te gaan. Via Timaru, waar we in een rustig winkelcentrum boodschappen doen, gaan we naar Fairlie. Als we zin hebben rijden we door naar Geraldine. Maar dat is het niet geworden. In Fairlie zien we een leuke camping waar we een aantal weken geleden ook geweest zijn en er is nog 'n plek die we leuk vinden. We blijven hier 2 nachten en kunnen dus wat wassen. Natuurlijk staan er veel meer mensen op de camping, we waren toen ongeveer de enige, maar door de gespreide opzet van de plaatsen is het hier best toeven.
Het viel ons onderweg op dat heel veel bedrijven dicht zijn. Ook rijden er beduidend minder vrachtwagens. We concluderen dat de week tussen Kerst en Nieuwjaar een soort bouwvakvakantie is.
Het weer was prima, zon, 24 graden gemiddeld en een paar wolkjes.

Dag 113 - 28 december - Fairlie
Vandaag naar Lake Pukaki geweest. Gezien hoe een man een zalm van 20 pond ving. Het kostte even tijd om hem aan de wal te krijgen, maar het lukte toch. Voor ons een lekker rustig dagje. Heerlijk in zonnetje gezeten en zalm gegeten. Prima weer, 25 gr, zon en een klein wolkje.

• 31 December 2011 - 10:36

Ton En Mieke:

De enige juiste beslissing betreffende de sandflies.Wat een ellende kunnen die beestjes veroorzaken.
    Een voordeel is dat jullie de weg langs de oostkust nog eens opnieuw moeten doen.en dat levert wel hele mooie foto's op.Krijgen zo de indruk dat Nieuw Zeeland een prachtig land is.
    Heel verstandig om de politie als je vriend te houden,altijd met ze eens zijn.
    Blijf genieten met jullie blote voetjes in het gras,het weer is er wel naar. Wij trekken onze wollen sokken wel aan om de voeten warm te krijgen. Al hoewel met 10 tot 12gr. van oud op nieuw mogen wij ook niet klagen.Een hele,hele fijne jaarwisseling en een fijne voortzetting van jullie reis in 2012

• 31 December 2011 - 11:00

Annie En Ben:

Hallo Harrie en Annette,

Jullie besluit is goed geweest om terug te gaan naar een sanflies vrij gebied op het Zuidereiland.
    Je hebt nu alsnog de prachtige foto’s en het allerbelangrijkste, je bent de vliegjes kwijt. Daarvoor ga je toch niet naar Nieuw Zeeland.
    Wanneer wij deze reactie verzenden proosten jullie waarschijnlijk op het nieuwe jaar.
    Voor 2012, het langste jaar van jullie leven (sowieso tot 2016 ) wensen wij jullie Gezondheid en Geluk en nog heel veel reisplezier (zonder jeuk of andere, al te veel vervelende obstakels)
    Over 12 uur, wanneer wij het nieuwe jaar inluiden zullen we ook proosten op een fijn vervolg van jullie vakantie.

Met veel plezier blijven we jullie ook in het nieuwe jaar volgen.
    Groetjes Annie en Ben.

• 31 December 2011 - 14:27

Jannyvandorp(fysio):

hallo Annette en Harrie,
    Wat een prachtige verhalen en foto's weer.de laatste dag van 2011 is aangebroken het is erg rustig nog in het alphense.
    wij allen wensen jullie een mooie voortzetting van de reis in 2012 en hebben het vaak over jullie met het sporten.
    Geniet van de trips die nog gaan komen .
    Happy New Year.

• 31 December 2011 - 17:42

Herman & Marian,:

Proost en een heel gelukkig en voorspoedig 2012. Want als wij dit schrijven zitten jullie al in 2012.
    Buiten is het miezerig. Een natte Ouderjaarsavond. Maar hopenlijk maakt Youp van het Hek straks nog wat vuurwerk. Dat is een aangenamer vuurwerk dan het sandfly vuurwerk.
    Bij ons zijn het de mollen die nu al de nodige hopen zand veroorzaken. Of het nu de mol is of de sandfly, je kunt ze beter niet hebben.
    Wij wensen jullie fijne dagen en een voorspoedige reis over the World.
    Groet'n uut Geerdiek van oe breur en schoonzus.

• 01 Januari 2012 - 00:38

Esther, Arjan & Sven:

Gelukkig nieuwjaar! maar er wat moois van samen...