145 - 148ste Dag Hihi - Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu 145 - 148ste Dag Hihi - Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu

145 - 148ste Dag Hihi - Auckland

Door: Harrie

Blijf op de hoogte en volg Harrie

01 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Auckland

Dag 145 - zondag 29 januari - Hihi naar Kerikeri

Vanuit zee is wat bewolking binnen getrokken, wij zitten echt aan zee en hebben gisteren de zon prachtig onder zien gaan, en nu is het dus grijs. We ruimen op en nemen een douche in een toch wel minimaal douche/toiletgebouw. Er zijn toiletten en een douche die misschien een (1) ster halen, maar de extra 4 douches krijgen een -2 sterren kwalificatie. Ook de plaats waar de was gedaan kan worden met 2 wasmachines is beneden de maat. Dit hoort er ook bij en als de prijs nu nog laag was dan was er nog iets van te begrijpen , maar we betalen NZ$40 voor een nacht. Op een Top 10 camping (minimaal 4 sterren) betalen we NZ$36.
Er zijn veel vissers op deze camping en daarom ook veel boten. We kregen gisteravond nog wat vis aangeboden (vers uit zee dus eigenlijk perfect), maar we hadden toen net gegeten. Jammer want de vis was best lekker geweest. De campingbaas had een kleine rokerij op de camping en daar werd gisterenavond flink gebruik van gemaakt.
Wij gaan vandaag een stukje verder langs de kust richting Waitangi. We beginnen bij Kerikeri een belangrijke plaats (zegt de folder) want hier staat het oudste stenen en houten gebouw van NZ. Let wel dit is wel het oudste door Europeanen gemaakte huis. Ze zijn uit 1830 en zien er dankzij renovatie nog goed uit.
De weg naar Kerikeri is rustig en er zijn weinig mensen onderweg. Het Puketi Park met hoge en vooral dikke Kauri bomen moeten we helaas overslaan. De toegang is via een 10km lange onverharde weg. Toch jammer dat veel mensen dit soort bezienswaardigheden moeten overslaan alleen omdat de wegen niet berijdbaar zijn. In Kerikeri is het opvallend levendig voor een kleine stad. Mensen lopen er, zitten op terrasjes of rijden langs. Ook zijn er wat winkels open. We reserveren alvast een plek op de camping (stil en leeg) en doen boodschappen. Natuurlijk nemen we de kans waar en drinken koffie op een terras. Gezellig. In de hoofdstraat stond nog het laatste model caravan (foto). Er zijn ook andere te koop die meer lijken op de Europese modellen, maar deze zijn er ook en nieuw te koop. We bezoeken de 2 oudste gebouwen en wandelen in een groot park dat er bij hoort. Terug op de camping zitten we nog heerlijk buiten met heel soms een klein zonnetje en wel warm met ruim 25 gr. We blijven 2 nachten want morgen gaan we naar Waitangi. Een heel belangrijke plaats voor NZ want hier is de overeenkomst tussen de Engelsen en de Maori bevolking getekend. 6 februari wordt dit officieel herdacht vooral door de Maori bevolking. We begrepen bij de Kerikeri VVV dat er al druk wordt geoefend door Maori groepen met zang en dans en roeien in de waka, een grote Maori boot. We zijn benieuwd.

Dag 146 - maandag 30 januari 2012 - Kerikeri

Een stralende dag vandaag. Wel soms een klein wolkje en 24 graden. De Waitangi Treaty Grounds bezoeken we vandaag. Het wordt door NZ-ers Our Birthplace genoemd en Maori's zeggen Te Pitowhenua. Een korte rit en we zijn er. Het bezoekers centrum ziet er mooi uit en de omgeving lijkt op een park. Groots is het wel. In het bezoekerscentrum wordt uitleg gegeven over wat zich hier in 1840 heeft afgespeeld. Op 6 februari 1840 is hier een overeenkomst getekend door 43 Maori chiefs en de Engelse regering, vertegenwoordigd door W. Hobson. De overeenkomst is later in dat jaar door totaal 500 Maori chiefs getekend. Engeland kreeg de soevereiniteit/oppergezag over heel NZ. Eigenlijk waren de Maori's overgeleverd aan de Engelsen. Subtiele teksten die voor tweeërlei uitleg vatbaar waren. Een sprekend voorbeeld was land eigendom. Volgens de Engelsen was land van iemand en je kon het verhandelen tussen personen. Maori´s kennen geen eigendom van land door een persoon. Land is ´eigendom´ van de tribe. Nou zeiden de Engelsen, als er geen eigenaar is dan verdelen wij wel.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Klinkt nu allemaal niet echt netjes en er worden net als in Australië met de Aboriginals de nodige dingen veranderd.

De Waitangi Treaty Grounds vertellen het verhaal van deze ondertekening. Precies op deze plek heeft dat plaats gevonden en er staan een Treaty House, een waka (kano waarmee veel chiefs kwamen), er is een Maori discussie huis (meeting house) genaamd Te Whare Runanga. Allemaal mooi en geweldig gelegen aan de baai. Op 6 februari komen hier duizenden Maori´s samen met NZ afgevaardigden om de ondertekening te vieren. Een groot feest.
Het ziet er wel allemaal indrukwekkend uit. De foto´s laten dit goed zien. De waka-kano is groot. Er kunnen naast 72 roeiers nog 50 andere mensen mee. De kano wordt gemaakt van kauri hout.
Helaas zijn we er niet op 6 februari want we zouden het feest wel eens mee willen maken.
Ook nog een bezoek gebracht vandaag aan Kawakawa. Hier woonde een Oostenrijkse kunstenaar genaamd Hundertwasser. Hij heeft de stad een geweldig mooi (openbaar) toilet na gelaten. Het staat gewoon midden in het dorp langs de weg en je kunt er zo naar toe en gebruiken. De foto´s laten zien hoe het er uit ziet. Anders, maar wel mooi.
Een mooie dag, zon, wolken, temp 24 gr en soms wat wind. Helaas komen we er achter dat er sandflies op de camping zijn. Er is een rivier in de buurt en dan zijn ze er zeiden ze bij de receptie. We wisten dat de beestjes in heel NZ voorkomen, maar we hadden ze een hele tijd niet gezien. Nu weten we beter.

Dag 147 - dinsdag 31 januari - Kerikeri

We blijven nog een nacht hier en gaan vandaag naar het gedenkteken van de Rainbow Warrior. Dit was het schip van Greenpeace dat in 1985 door een bomaanval van de Franse geheime dienst tot zinken werd gebracht in Auckland. Het schip is hier 5km voor de kust ´opnieuw´ gecontroleerd tot zinken gebracht en dient als duikdoel. Op de wal is een gedenkteken aangebracht. Verder langs de kust gereden en daarna via de SH1 weer terug. Onderweg nog koeien op de weg tegengekomen. Honden help mee de koeien naar de wei te brengen. Terug op de camping door het plaatsje gewandeld, gelezen en ons voorbereid op de laatste dagen in Auckland. Morgen gaan we daar naar toe, onze laatste stop in New Zealand. Vrijdag leveren we de camper in, verblijven dan 2 dagen in Auckland in een hotel en vliegen zondag middag via Sydney naar Honolulu, Hawaii.
Vandaag een grijs begin, onderweg een beetje regen, maar later weer zon. Wel warm met 23 gr. en soms een lekker windje.

Dag 148 - woensdag 1 februari - Kerikeri naar Auckland

We naderen onze laatste bestemming op de reis in New Zealand. We gaan via Whangarei naar Auckland. Een mooie rit door het smalste gedeelte van het noordereiland. Het is rustig in het begin op de 2 baans weg, maar hoe dichter we bij Auckland komen hoe drukker. Er leven 1,5 miljoen mensen in Auckland en omgeving. Ruim 25% van de totale bevolking. De smalle 2 baansweg wordt een 4-baans en dichter bij de stad zelfs een 6-baans en soms nog meer. Op onze weg naar het noorden van dit eiland zijn we door de westkant van deze grote stad gegaan en nu nemen we de oostkant. Highway 1 komt midden door de stad over de Harbour Bridge, langs het stadscentrum en dan verder naar het zuiden. Een stad met een heel grote haven met heel veel boten in het centrum (downtown). Morgen gaan we wat meer van de stad zelf bekijken.
Vandaag rijden we in een buitenwijk naar een camping die een NZ-landse collega van een vriend van ons via een reactie op onze WEBsite heeft doorgegeven. Zijn ouders, vader NL en moeder NZ, beheren een camping en daar zijn we naar toe gegaan. Toen we onze naam noemde schakelde de vader(Krijn) direct over in Nederlands. Hij vond het leuk om de taal weer te spreken en hij heeft ons goede adviezen gegeven voor Auckland. Zijn zoon heeft een tijdje in Alphen aan den Rijn bij de Gemeente gewerkt. Nu is het op huwelijksreis op het Zuider Eiland en we lopen hem dus mis. Persoonlijk kennen we hem niet, maar het is altijd leuk mensen te ontmoeten. Krijn heeft hem meteen een sms gestuurd om hem te laten weten dat wij in Auckland waren aangekomen.
Naast ons staan mensen uit Canada. Ze reizen door NZ, gaan vrijdag naar Australië en dan weer terug naar Canada. Ze hebben goede tips over Hawaii, waar ze ook zijn geweest en wij hebben tips over Australië waar zij naar toe gaan.
Zoals gezegd morgen naar Auckland, vrijdag de camper inleveren.
Vandaag afwisselend weer, wel steeds boven de 20gr, zon en wolken en soms onderweg een beetje regen. Hier is het droog en we hebben lekker in het zonnetje gezeten bij ruim 20 gr.

• 01 Februari 2012 - 10:41

Herman & Marian:

Wat een belevenissen. Jammer dat je het feest van de maories niet bij kunt wonen.
    De waka ziet er echt prachtig uit met het vele houtsnijwerk. Ook de boot is een waar kunstwerk.
    De nieuwste caravan kunnen wij niet zo bewonderen. Wij vinden het een beetje een oudbollig model.
    Nee, geef ons de Bürstner maar. Smaken kunnen echt verschillen.
    Vervelend dat je weer geconfronteerd wordt met die akelige sandfly.
    Wees wel voorzichtig met allerlei smeerseltjes tegen de jeuk. Wanneer het een citroenzuur bevat, wat veelal het geval is, dan kan dat catastrofaal zijn voor de coating laag die op je brilleglazen zit. Deze lost dan namelijk op. Je hebt dit eerder mee gemaakt.
    De kunst van Kay Hundertwasser hebben wij ook ooit mogen bewonderen ( in Wenen.) Ook wij hebben daar zeer van genoten. Een plaats in een toiletgebouw verdient het eigenlijk niet.
    Geniet nog van enkele dagen Auckaland. Lekker slapen in een hotel bed. En dan terug naar Sydney / Honolulu. Het is te hopen dat het weer in Honolulu wat opknapt. Momenteel is het er erg koud.
    Rond de tien graden en 's nachts nachtvorst. Als het maar droog is.
    Groeten van Herman en Marian.

• 01 Februari 2012 - 16:55

Ton En Mieke:

Wij zijn geen kampeerders en ofschoon jullie ervaringen toch overwegend positief zijn, houden we toch maar vast aan de luxe van hotels e.d. vermits ons ABP dat t.z.t. nog allemaal kan financieren. Het kunsttoilet is weer eens geheel iets anders; ogenschijnlijk zou je de tegelzetter een 6- geven, maar je moet er door heen kijken natuurlijk. Alleen waar dat bordje out of order nu precies op slaat ontgaat ons.
    Veel gezien hebben jullie zeker, maar waarschijnlijk is het voor dit deel van de reis ook wel voldoende. Schakelen dus naar het volgende deel en hopen dat het net zo mooi wordt.
    We volgen het digitaal! Groetjes!!

• 02 Februari 2012 - 18:05

Anita:

Mooie foto's.
    Veel plezier toegewenst met de volgende stap van jullie reis. Geniet van de warmte van Hawaii en denk dan even aan ons ( het is hier een beetje koud).

Gr Anita

• 03 Februari 2012 - 20:00

Esther, Arjan & Sven:

Hallo,

Wat een belevenissen weer en wat een mooie foto's...vooral die van de Maori boot en overkapping. Prachtig houtsnijwerk.
    gelukkig is het weer goed bij jullie, hier ligt inmiddels sneeuw en is er niet te rijden, vanuit kerk en Zanen deed ik er vandaag bijna 45 minuten over om thuis te komen, met een snelheid van wel 30 km per uur en heel glibberig zonder winterbanden. Tja....gelukkig zijn Sven en ik veilig thuis gekomen. Nu eerst maar lekker genieten van het mooie winterplaatje en goed uitrusten, mijn stem is weer eens verdwenen en een verkoudheid kan er ook nog wel bij. Komt vanzelf wel weer goed, moet weer een beetje weerstand opbouwen bij de kleuters. Daar gaat het erg goed. Ik kom er steeds meer in en de kinderen doen erg goed hun best.
    Verder alles oké hier. Lekker genieten en tot de volgende keer maar weer.