138 - 140ste Dag Hamilton - Whitianga - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu 138 - 140ste Dag Hamilton - Whitianga - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Harrie Lutke Veldhuis - WaarBenJij.nu

138 - 140ste Dag Hamilton - Whitianga

Door: Harrie

Blijf op de hoogte en volg Harrie

29 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Kerikeri

Dag 138 - zondag 22 januari - Hamilton naar Waiihi Beach

Een mooie route gereden door het centrum van NZ. Veel op en af en werken achter het stuur van de auto. Heel veel bochten met vaak maar 30km. Gelukkig is de auto voorzien van een automaat en dat betekent dat het schakelen automatisch gaat. Helaas wel de hele weg motregen gehad. Soms iets meer en soms iets minder. De mooie uitzichten die er ongetwijfeld zijn geweest hebben we gemist.
Via Te Aroha en een schitterende weg door de Karangahake Gorge (kloof) komen we in Waiihi. Deze zomervakantiestad ligt aan de Bay of Plenty. James Cook bedacht die naam. Een stad met een gouden verleden. Hier werd rond 1850 goud gevonden en dat betekent in korte tijd heel veel mensen. Toen het goud op was verlieten veel mensen de stad weer en ze lieten daarbij wel een gigantisch groot gat achter. In het midden van de vorige eeuw toen de stad weer was gegroeid werd oa door de gestegen prijzen van delfstoffen de dag-mijnbouw weer opgepakt. Gevolg is een gigantisch gat van 200m diep waarin graafmachines zich een weg vreten door de lagen aarde. Er zijn rond 1980 wel een paar huizen verdwenen in het gat (pit zeggen ze hier) maar dat mag de pret niet drukken. Ook nu nog wordt er commercieel goud gewonnen. We drinken koffie met een pie bij een typische NZ eettent. De bediening is in handen van een prachtige oudere vrouw met haar op d'r gezicht en lekker armoedig gekleed. Heerlijk .. en ze legt alles van de goudwinning nog eens uitvoerig uit. Annette krijgt een glas bij de cola en als ik haar bedenkelijk zie kijken begrijp ik meteen dat ze de cola wel uit de fles drinkt. De zaak is te koop, maar we zien toch maar af van een overnamebod.
De camping die we zoeken is aan het Waiihi Beach en het is een echte strandcamping. Niet onze bedoeling, maar we hebben geen zin meer om verder te rijden en nemen de aangeboden plaats. We lopen via het strand en in (een beetje) motregen richting het dorp, maar gaan halverwege toch maar bij het Flat White strand cafe naar binnen want het is te nat buiten en toch te ver om te lopen naar het dorp. Als het weer is opgeklaard lopen we via het strand terug. Het blijft regelmatig spetteren tot het donker wordt.
Een beetje natte dag, fris met 17 gr en weinig zon met soms flinke wind. We hoorden later dat het op het Zuider Eiland bij Mt Cook had gesneeuwd. Erg koud daar.

Dag 139 - maandag 23 januari - Waiihi Beach - Whitianga

Een heel mooie diep blauwe lucht als we opstaan. De zuidelijke wind (koude wind uit de zuidpool hier 4500 km vandaan) brengt super schone lucht en dat is dus te zien. De tocht gaat vandaag via Pauanui naar Whitianga. Opnieuw slingert de weg zich door de kuststrook richting het noorden. Het is een ruig gebied met heel veel begroeide heuvels. De weg is als de dag hiervoor dus weer werken. Maar wel prachtige uitzichten.
We gaan eerst langs de Hot Water Beach. Een beetje vreemd natuurverschijnsel maar toch ook weer heel gewoon. Onder het strand zit een warm-heet water bron. Als je op dat strand (op een beperkte plaats) een gat graaft (bij 20cm is het al OK) dan komt er heet water opborrelen. Het water is wel 60 graden dus uitkijken. Als het vloed wordt dan lopen die gegraven gaten vol zeewater (is 19 gr) en als je het goed regelt dan kun je dus een heerlijk eigen warm bad maken op het strand. Nou .. dat doen dus ook heel veel mensen. Het is een drukte van belang op dat kleine stukje strand. Het krioelt er van de mensen die een gat graven.(foto´s). Voor ons is er geen plek en we hebben ook geen schep bij ons. Deze kun je trouwens huren in de buurt. We proberen wel snel een gat in te stappen als de mensen eruit gaan. Heel bijzonder om te voelen hoe warm het water is, terwijl het zeewater heel koud is. Als het eb is dan kun je dus niet in het water zitten wat opborrelt want dat is veel te heet.
We vervolgen onze reis met een bezoek aan de James Cook baai. Nou hij wist wel waar hij aan wal ging en welke naam hij aan de baai moest geven. Deze baai met zijn naam is dus echt een plaatje. Schitterend gelegen met een mooi wit zandstrand. (foto).
Daarna vervolgen we onze weg naar Whitianga.
De camping daar is dankzij de TomTom snel gevonden en deze is veel meer naar onze zin. Rustig, ruime plaatsen, weinig mensen. Goed voor 2 nachten.
Vandaag een stralende, frisse dag, 19 gr, veel zon en soms een frisse zuidelijke wind.

Dag 140 - dinsdag 24 januari - Whitianga
Een stralende dag vandaag. Lekker rustig opgestaan en de gewone dingen in een lager tempo uitgevoerd. We proberen te wassen om half 9 maar dat is dus te laat. De 3 wasmachines zijn al bezet, veelal door mensen die vandaag weggaan. Zo rond 10 of 11 uur gaan ze weg en ze willen daarvoor alles nog wassen en drogen. We hebben wel eens 'gefilosofeerd' over dat wassen (je moet wat doen op je vrije dag). Het lijkt erop dat de kleren die de mensen vandaag aan hebben morgen allemaal gewassen worden en zo om de dag. Op deze manier hoef je niet al te veel kleren mee te nemen.
Later lukt het wel om te wassen en te drogen. Wij lopen naar het centrum van het dorp Whitianga. Opnieuw een echt NZ dorp met dezelfde winkels, dezelfde overkapping van het trottoir en dezelfde reclame. We lunchen bij restaurant Salt en lopen via de haven weer terug naar de camping. Was opruimen, lezen en van de zon genieten. Een heerlijke rustdag.
's Avonds eten we iets lekker bij een restaurant in het centrum en als we terugkomen zien we op de camping een heel mooi verlichte boom staan (foto) . Van ver vroegen we ons af waar die mooi verlichte boom zou staan, maar dat was dus op de camping.
Een mooie zonnige dag, 24 gr en soms een flink windje. Slechts een paar wolkjes gezien vandaag .

• 29 Januari 2012 - 10:21

Herman & Marian:

Wij dachten al, we horen maar niets, er zal toch niet........ Maar nu dus twee verslagen tegelijk.
    Heerlijk om aan het strand een warm bad te kunnen nemen. Iets dergelijks hebben wij meegemaakt op Kos. Maar daar was het een vulkanisch verschijnsel.En ook nog geneeskrachtig.
    De Nieuw Zeelanders zijn wel praktisch ingesteld. Om de dag je kleren even uitwassen. Dat bespaart je een hoop ballast in je caravan/camper. Maar wij west Europeanen zeggen te vaak: Het oog wil ook wat.
    Die verlichte boom lijkt wel een kerstboom. Maar dat zal vast en zeker wel niet de bedoeling zijn.
    Geniet van de prachtige natuur. Wij krijgen de komende week niet te maken met een zuidpool wind maar met een koude noordpool wind. De temperatuur zal 's nachts dalen tot ongeveer min 10 graden. Je snapt het al. Het schaats-virus heeft weer toegeslagen. Maar voor de langere termijn staat er toch weer dooi op het programma., Dus de vorst zal waarschijnlijk maar van korte duur zijn.
    Groeten uit een koud Geerdijk.